VWE gebruikt cookies om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Door verder te gaan op onze website gaat u hiermee akkoord.
Navigatie Link overslaanVWE » Actualiteiten » Nieuws » Er is storing bij de Douane, kan ik gebruik maken van de noodprocedure?

Er is storing bij de Douane, kan ik gebruik maken van de noodprocedure?

10 november 2017

Onlangs was er een storing bij de Douane waardoor u geen EAD Douanedocument kon uitprinten. Het komt vaker voor dat er een storing is bij de Douane en in deze situatie krijgen wij vaak de vraag: ‘Ik kan door de storing geen EAD Douanedocument uitprinten, kan ik gebruik maken van de Noodprocedure?' In dit artikel geven wij antwoord op deze vraag.
 

Ja, u kunt in dit geval gebruik maken van de noodprocedure. Wij adviseren u echter wel de noodprocedure alleen te gebruiken als het logistieke proces versnelde aangiftebehandeling vereist.
 

Wanneer kunt u de noodprocedure gebruiken?
U mag de noodprocedure alleen gebruiken bij de volgende gevallen:

  • Als de Douane een storing in AGS uitvoer meedeelt op hun website
  • Na toestemming van de Douane in andere gevallen. In dit geval neemt u zelf contact op met de Douane. U kunt de Douane bereiken via twee telefoonnummers, afhankelijk van uw aangiftepunt-nummer. In uw vergunning staat aangegeven bij welk kantoor u de aangifte moet indienen.
    • Aangiftebehandeling Douane Schiphol Cargo (0432):  088-1582000
    • Aangiftebehandeling Douane Rotterdam Rijnmond (0396): 088-1514103


Hoe werkt de noodprocedure?
Om gebruik te kunnen maken van de noodprocedure neemt u telefonisch of per e-mail contact op met het Klant Contact Center van VWE. Wij markeren uw aangifte dan als noodprocedure in het AGS-systeem. Na deze markering verschijnt er automatisch een Noodprocedure Douanedocument in uw transactie op Mijn VWE. Dit document bevat echter nog geen MRN barcode zoals een normaal EAD Douanedocument, maar de melding “NIET IN ECS” (zie onderstaande afbeelding).



U levert dit Noodprocedure Douanedocument, en eventuele aangevraagde informatie (zoals een factuur), per e-mail aan bij het bevoegde Douanekantoor. In het onderwerp van de mail vermeldt u de tekst ‘Noodprocedure’ gevolgd door uw EORI-nummer en het referentienummer van de aangifte.

Let op! Per e-mailbericht kunt u 1 noodaangifte insturen. Wilt u dus meerdere noodaangiften doen, dan stuurt u voor elke aangifte een aparte e-mail.


De Douane geeft per e-mail antwoord op uw noodaangifte. Zij informeren u of de goederen gecontroleerd worden of u krijgt toestemming tot uitvoer van het voertuig. Als de Douane de goederen vrijgeeft voor uitvoer, zetten zij een afdruk van de metalen dienststempel op de noodaangifte en wordt de noodaangifte naar bovengenoemde retouradres gemaild. Het voertuig kan nu uitgevoerd worden.


Heeft u binnen 30 minuten na het doen van een noodaangifte:

  • geen reactie ontvangen van de Douane?
    Neem dan telefonisch contact op met het aangiftepunt van de Douane waar u uw mail naartoe heeft gestuurd om alsnog vrijgave voor uitvoer te krijgen.
     
  • van de Douane vernomen dat de goederen fysiek gecontroleerd gaan worden?
    U moet de goederen ter beschikking van de Douane houden. Ook tijdens een noodprocedure gelden hiervoor de vastgestelde reactietijden. Informatie over de reactietijden en de regels die daarbij gelden vindt u op de site van de Douane.


Na de storing
Is de storing voorbij? Dan wordt er automatisch een geldig EAD Douanedocument (mét MRN-nummer en barcode) voor u gegenereerd in uw transactie op Mijn VWE.

De elektronische aangifte die na de storing wordt verstuurd, volgend op de noodprocedure, wordt niet gecommuniceerd met het proces uitgaan (ECS). Dit heeft gevolgen voor de aankomstmelding die bij het Douanekantoor van uitgang gedaan moet worden en voor het elektronisch manifest bij uitgaan. Omdat er geen elektronische aankomstmelding kan worden gedaan, moet u zorgen voor een alternatief bewijs van uitgaan om een Confirmation of Exit (COE) te ontvangen. Hier hebben wij in de vorige Exportnieuwsbrief een artikel aan gewijd. Klik hier voor dit artikel.

Let op! Het kan zijn dat bij het ontstaan van de storing al aangiften waren ingezonden en waarvoor u, door de storing, geen retourbericht heeft ontvangen. Wacht in dit geval eerst af of deze aangiften na de storing alsnog elektronisch worden verwerkt.

Heeft u nog vragen over dit onderwerp? Neem contact op met ons Klant Contact Center via 088 – 893 7001 of info@vwe.nl