VWE gebruikt cookies om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Door verder te gaan op onze website gaat u hiermee akkoord.
Navigatie Link overslaanVWE » Blog » Meten is weten

Meten is weten

25 juli 2017 | Auteur: Lisa Klaver

Stel: u heeft een mooie, professionele website voor uw autobedrijf opgezet, maar u heeft geen idee hoeveel bezoekers u heeft en op welke pagina’s zij komen. Hoe komt u hier achter? Oftewel: hoe zorgt u ervoor dat uw website ook optimaal presteert? Diane Schuitmaker, Product owner van de Module Website, vertelt er alles over!

Met Google Analytics, een handig analyse programma, krijgt u op eenvoudige wijze inzicht in het gedrag van de bezoekers van uw website. Waar komen ze vandaan? Wanneer bezoeken ze uw website? En welke pagina’s worden het meest bezocht? Deze informatie kunt u gebruiken om uw website te verbeteren. Google Analytics is daarom voor elke ondernemer een belangrijk hulpmiddel.


Bij een website van VWE is Google Analytics automatisch ingebouwd. Zodra u bent ingelogd kunt u dus direct de bezoekersrapporten in duiken. Hieronder licht ik een aantal van de bezoekersrapporten toe, leg ik uit hoe u deze kunt interpreteren en op welke manier u met deze informatie uw voordeel kunt doen.
 

  1. Bezoekersstatistieken



De pagina ‘Bezoeken’ geeft het aantal bezoeken (sessies) weer, op basis van unieke bezoekers (gebruikers). Op basis van deze informatie kunt u analyseren wanneer er veel bezoekers zijn, of het aantal bezoekers groeit of juist afneemt en hoeveel pagina’s de gemiddelde bezoeker bekijkt.

Standaard staat de periode van het rapport ingesteld op 30 dagen, maar deze kan worden aangepast naar specifieke periodes aan de hand van de filters. Wanneer u het filter bijvoorbeeld op ‘Vandaag’ of ‘Gisteren’ zet, kunt u zien op welke tijdstippen de website het meest bezocht is:
 



Deze informatie kunt u gebruiken om op slimme momenten (de drukste dagen/tijdstippen) nieuwe advertenties of acties live te zetten.

Ook kunt u achteraf zien of een actie(periode) daadwerkelijk voor meer ‘traffic’, ofwel meer bezoekers, heeft gezorgd.

Wanneer het aantal bezoeken afneemt, zou u kunnen investeren in bijvoorbeeld social media of online bannering, om meer bezoek op uw website te krijgen. Daarnaast is het natuurlijk van belang dat de website duidelijk, informatief en overzichtelijk is, wat de gebruiksvriendelijkheid ten goede komt.
 

  1. Meest bezochte pagina’s

Het bezoekersrapport ‘Meest bezochte pagina’s’ geeft inzicht in de meest populaire pagina’s van uw website:



In welke diensten zijn klanten het meest geïnteresseerd? Welk merk/model voertuig is het meest gezocht? U kunt deze informatie gebruiken om de meest populaire pagina’s optimaal te benutten.Voeg bijvoorbeeld een actieknop op deze pagina’s toe, zorg dat de bezoeker zijn gegevens kan achterlaten, verwijs door naar andere diensten. Daarnaast kunt u besluiten om de minder goed bezochte pagina’s te veranderen, door bijvoorbeeld foto’s toe te voegen, meer of minder tekst te plaatsen en meer naar deze pagina’s te verwijzen.

Als u uw occasions op uw website plaatst, dan zult u deze advertenties wellicht ook tussen de meest bezochte pagina’s zien staan. Hieruit kunt u opmaken welke merken en modellen populair zijn. Speel in op deze vraag door meer van dit type voertuig in te kopen. Ook kunt u met deze informatie een inschatting maken of de vraagprijs marktconform is.
 

  1. Kanalen

Het rapport ‘Kanalen’ laat zien op welke manier uw bezoekers op uw website zijn terechtgekomen:


 

  • ‘Direct’ betekent dat de bezoeker de website heeft bezocht door de URL direct in hun browser in te voeren. Ook kan dit betekenen dat de bezoeker de pagina heeft toegevoegd aan zijn of haar Favorieten.
  • ‘Organisch’ houdt in dat de bezoeker de website heeft gevonden via een onbetaalde zoekmachine, zoals Google.nl.
  • ‘Other’ betekent dat de bezoeker bijvoorbeeld via een link in een e-mail op de website terecht is gekomen.
  • Een bezoeker die via een ‘Referral’ op de website komt, komt vanaf een andere website, bijvoorbeeld via een advertentie op Marktplaats.
  • Tenslotte kan de bezoeker via ‘Social’ op uw website zijn gekomen, zoals een link op verschillende Facebook of Twitter.

Uit deze data kunt u opmaken op welke manier de meeste bezoekers op uw website terechtkomen en welk kanaal u nog beter zou kunnen benutten (SEO verbeteren, meer mailings inzetten, andere portals gebruiken) of juist niet meer hoeft te gebruiken omdat het aantal bezoeken te laag is (besparen, portals schrappen, social media anders inzetten). Zo kunt u nog gerichter uw kanalen kiezen maken.
 

  1. Beste verwijzingen

In het rapport ‘Beste verwijzingen’ kunt u precies zien vanaf welke website uw bezoekers zijn gekomen:

In dit voorbeeld ziet u dat de meeste bezoekers van advertentiewebsites als Marktplaats, Autotrack en Autotrader komen. Zo ziet u of de websites waarin u het meeste investeert ook voor de meeste bezoeken zorgen. Verder ziet u ook welke andere websites uw bezoekers komen, zoals Facebook.
 

  1. Verkeer

Ook het rapport ‘Verkeer’ geeft nog meer informatie over de herkomst van uw bezoekers:



Hier kunt u zien of uw bezoekers nieuw zijn of terugkerend, welke zoekmachines het meest populair zijn en via welke sociale netwerken de bezoeker op uw website terecht komt.
 

  1. Technologie

Het bezoekersrapport ‘Technologie’ geeft weer waar de bezoekers oorspronkelijk vandaan komen en met welk apparaat en browser ze de website hebben bezocht:



In dit voorbeeld is te zien dat het mobiele verkeer het hoogst is. Het is daarom belangrijk dat de website er op elk mobiel apparaat net zo goed uitziet als op een desktop. Is de website responsive, zijn de contactgegevens duidelijk, kan de klant meteen bellen, is het menu goed bereikbaar, staat er niet teveel tekst op? Pas uw website zodanig aan, dat ook de mobiele versie optimaal gebruiksvriendelijk is. Lees in deze blogs meer over de do’s en dont’s van een mobiele website.
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties