header

Occasionverkopen 1,3% gegroeid in 2014

maandag 5 januari 2015

Tags: In-en-verkoopExportMarktinformatieImportVoertuiginformatieRemarketing

 

Trends dalende export en sterk stijgende occasion-import zetten door

 


De verkopen van occasions door autobedrijven zijn in 2014 licht gestegen ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de cijfers van VWE Trendweb. Autobedrijven verkochten 13.464 gebruikte personenauto’s meer aan consumenten (B2C), waarmee het totaalaantal steeg van 1.015.381 in 2013 naar 1.028.845 in 2014 (+1,3%). Daarentegen daalden de verkopen tussen consumenten onderling (C2C) van 704.504 naar 673.107 occasions (-4,5%). In dit bericht worden uitsluitend B2C verkopen besproken.
 

 

Daling Ford
De top 10 meest verkochte merken occasions is vrijwel onveranderd. De vijf grootste merken zorgen nu voor 2/3 van de occasionverkoop in deze lijst. Ford is de grootste daler (-3,0%), waardoor het is ingehaald door Renault en vooral de stijger Peugeot. Volkswagen blijft marktleider en laat bovendien een behoorlijke groei zien (+2,9%). Ook Citroën en Toyota groeiden. Sterke groeier buiten de top 10 is Kia, waarvan B2C verkopen groeiden van 18.176 naar 22.391 occasions (+23,2%). Door de sterk gestegen nieuw verkopen van Kia in de afgelopen jaren is er steeds meer aanbod aan occasions van dit merk.
 

Top 10 merken occasionverkopen B2C

model chart

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De occasionkoper toonde vooral meer belangstelling voor de VW Polo. Daarentegen werden er minder occasions verkocht van de nummer 1, de VW Golf. De daling bij Ford blijkt vooral bij de Ka en Mondeo te liggen. De Fiesta en vooral de Focus lieten wel positieve cijfers zien.

Andere modellen die sterk groeien op de occasionmarkt zijn de Peugeot 208, Volkswagen Up! en Kia Picanto. De eerste twee modellen zijn nog maar kort op de markt, de Picanto is de laatste paar jaar in stijgende aantallen nieuw geleverd.

 

Top 10 modellen occasionverkopen B2C

model chart

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teruglopende export
De export van occasions is gedaald; van 279.036 personenauto’s in 2013 naar 247.348 in 2014 (-11,4%). Daarmee was 2014 het tweede achtereenvolgende jaar dat de export terugliep. Het beperkte occasionaanbod en de hoge prijzen maken verkoop binnen Nederland voor bepaalde modellen interessanter dan export.

Polen bleef in 2014 de belangrijkste exportbestemming. Export naar Libië liep terug. Deze markt was na de revolutie daar tijdelijk sterk toegenomen. Daarentegen groeide export naar België, waardoor dit land naar de tweede plaats van grootste exportmarkten steeg. Andere groeimarkten waren Roemenië, Bosnië-Hercegovina en Jordanië. Exporten naar Litouwen, Duitsland, Georgië en Benin daalden fors.
 

Top 10 landen export

model chart

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* Bij circa 40% van alle exporten vanuit Nederland is het land van bestemming bekend.

Het merk waarvan de meeste auto’s geëxporteerd werden bleef Volkswagen, ondanks een daling van 5,0%. Opvallend is de sterke daling bij Opel: hiervan werden maar liefst 24,3% minder personenauto’s geëxporteerd. In 2014 gingen er wel meer Kia’s (+33,8%), Skoda’s (+19,3%) en Porsches (+17,1%) naar het buitenland.

In 2013 was de Opel Astra het meest geëxporteerde model; in 2014 daalde de export hiervan sterk waardoor de VW Golf de grootste werd. Van de Kia Sportage werden in 2014 bijna drie keer zoveel exemplaren (2.377) geëxporteerd dan in het jaar daarvoor.

Top 5 modellen occasionexport

model chart

 

 

 

 

 

 

 

Import weer sterk gestegen
De import van occasions steeg van 88.466 personenauto’s in 2013 naar 109.396 in 2014 (+23,7%). Er werden zelfs ruim 50% meer occasions tussen de 8 en 16 jaar oud geïmporteerd. Alleen de import van oldtimers liep sterk terug (-15,4%).

Populairste importmerk was ook in 2014 weer Volkswagen. Import van dit merk steeg van 11.898 in 2013 naar 15.998 occasions afgelopen jaar (+34,5%). Een andere opvallende groeier is Opel. Van dit merk zijn er 40,0% meer occasions geïmporteerd, waardoor dit merk van de 6e naar 4e plek van importmerken steeg.

Vooral modellen uit het B- en C-segment zijn in 2014 meer geïmporteerd. De VW Golf is weer het meest geïmporteerde occasion model. De VW’s Golf die geïmporteerd worden zijn gemiddeld jonger en hebben vaker een benzinemotor dan de VW’s Golf die geëxporteerd worden.

Top 5 modellen occasionimport

model chart

 

 

 

 

 

 

 

 

Bron: VWE Trendweb

N.B. Alle bovenstaande cijfers hebben uitsluitend betrekking op gebruikte personenauto’s.

Vragen?
Wij staan voor je klaar.

Wij proberen jouw vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.

Neem contact met ons op