VWE maakt gebruik van cookies voor analysedoeleinden. Om u een maximale gebruikerservaring te kunnen aanbieden willen we ook graag aanvullende cookies gebruiken.

Gaat u akkoord met het plaatsen van deze aanvullende cookies?
Navigatie Link overslaanVWE » Blog » Importeren? Volvo dealer Ton van Kuyk doet het al jaren

Importeren? Volvo dealer Ton van Kuyk doet het al jaren

09 oktober 2017 | Auteur: Patricia de Kort

Net als veel andere dealerbedrijven koopt ook Volvo-dealer Ton van Kuyk regelmatig occasions in de ons omringende landen. Om de import in goede banen te leiden, krijgt het Noord-Hollandse bedrijf ondersteuning van VWE. Maar hoe gaat dat precies in zijn werk? En waarom haalt het bedrijf zoveel jonggebruikte auto’s uit het buitenland? We spraken Harald Boekel, vestigingsmanager van Ton van Kuyk Kennemerland in Beverwijk.


Te weinig occasions

“Eigenlijk hebben we maar één probleem met de verkoop van occasions, en dat is om onze voorraad op peil te houden. Zeker jonggebruikte benzineauto’s zijn op de Nederlandse markt onvoldoende beschikbaar”, vervolgt Boekel. “Dat zijn nog altijd gevolgen van de economische crisis. Vanaf 2008 zijn er gedurende enkele jaren weinig nieuwe auto’s verkocht, en dat merken we nu. Daarom importeren we occasions uit landen als België, Duitsland, Zweden en Spanje. Naar schatting halen we ongeveer 20 procent van onze occasions uit het buitenland.”


Samenwerking met betrouwbare partners

Om er zeker van te zijn dat de in het buitenland aangekochte auto’s voldoen aan de hoge kwaliteitseisen, zoekt Volvo Ton van Kuyk de samenwerking met betrouwbare partners. “We weten precies met welke partijen we wel en geen zaken willen doen en zetten in op langdurige relaties”, vervolgt Boekel. “We werken samen met importeurs in andere Europese landen. Vaak zijn het in-company auto’s die we inkopen, zodat we weten wat we kunnen verwachten. In een land als Spanje lagen de verkopen van nieuwe auto’s tijdens de crisis bijvoorbeeld bijna helemaal stil. De fabrikant en de verschillende Europese importeurs hebben er voor gezorgd dat deze auto’s in Europa alsnog aan de man zijn gebracht.”


Niet zelf het wiel uitvinden

Wie vanuit het buitenland een gebruikte auto in Nederland importeert, moet rekening houden met een importheffing en andere bijkomende kosten zoals BPM en in sommige gevallen ook BTW. Ook volgt er voor elke geïmporteerde auto een keuring bij de RDW. Het kenteken wordt pas verstrekt zodra een auto is goedgekeurd en wanneer alle bijkomende kosten zijn voldaan. “Wij pakken het iets anders aan omdat we meestal meerdere auto’s tegelijkertijd importeren”, aldus Harald Boekel. “De RDW komt naar ons toe om alle auto’s op ons eigen terrein te keuren. Dat wordt mede begeleid door VWE. Alle auto’s worden gecontroleerd op chassis, kleur, tellerstand en eventuele schades. Een telefoontje naar VWE is voldoende om het kenteken te krijgen. Dat zou ook mijn belangrijkste tip zijn aan autobedrijven die ook zelf auto’s willen gaan importeren: je hoeft niet zelf het wiel uit te vinden. Zoek betrouwbare partners en zorg dat je op basis van eerlijke informatie auto’s inkoopt. Bij onze occasions uit Duitsland zit bijvoorbeeld altijd een uitgebreid DEKRA-rapport en zonder een uitgebreide fotoreportage kopen we een auto niet. Over al dat soort zaken kan VWE je goed adviseren.”


Ook ondersteuning bij het importproces? Kijk voor meer informatie op vwe.nl/autoimportsolutions.