vwe

Milieuzones in Utrecht, Rotterdam en Amsterdam en gevolgen voor autobezitters

Sinds 1 mei 2015 is er een milieuzone in de gemeente Utrecht actief. Dit betekent dat dieselauto’s van voor 2001 worden geweerd uit de binnenstad. Ook de gemeenten Amsterdam en Rotterdam zijn van plan een soortgelijke milieuzone in te voeren. Wat betekent dit voor de autobezitters in deze gemeenten? Hoeveel van hun auto’s mogen straks niet meer de binnenstad in? We zetten het op een rij.

Utrecht
In de gemeente Utrecht is al een milieuzone actief. Sinds 1 mei 2015 is de binnenstad van Utrecht verboden terrein voor alle dieselauto’s van voor 2001. Via kentekenscans worden de invalswegen gecontroleerd en worden vervuilende auto’s beboet. Maar welke invloed heeft deze maatregel op de voertuigen die in Utrecht geregistreerd zijn? Bij personenauto’s houdt het in dat 4,0% van alle personenauto’s op diesel niet meer toegelaten worden tot de binnenstad. Bij bedrijfsauto’s is dat percentage iets hoger: 6,6% van de in Utrecht geregistreerde bedrijfsauto’s op diesel stamt van voor 2001 en wordt geweerd uit de binnenstad.

Rotterdam
De gemeente Rotterdam heeft plannen om een milieuzone in te voeren in het noordelijke deel van de stad binnen de ring. Als de plannen worden doorgezet, komt er vanaf 1 januari 2016 een verbod voor dieselauto’s van voor 2001 en benzineauto’s van voor juli 1992. Hoeveel van de in Rotterdam geregistreerde voertuigen zouden dan geweerd worden? We zetten het op een rij:

  • 13,8% van de in Rotterdam geregistreerde diesel bedrijfsauto’s
  • 11,3% van de in Rotterdam geregistreerde diesel personenauto’s
  • 27,7% van de in Rotterdam geregistreerde benzine bedrijfsauto’s
  • 2,4% van de in Rotterdam geregistreerde benzine personenauto’s


Amsterdam
Ook Amsterdam is van plan om een milieuzone in te voeren. De plannen betreffen het gedeelte van de stad dat ten zuiden van het IJ en binnen de ring ligt. Als de plannen worden uitgevoerd, is dit gebied vanaf 1 januari 2017 verboden terrein voor bedrijfsauto’s op diesel van voor 2000. Dit zou betekenen dat 12,6% van de in Amsterdam geregistreerde diesel bedrijfsauto’s vanaf dat moment wordt geweerd.

 

Bron: VWE Trendweb

Vragen?
Wij staan voor je klaar.

Wij proberen jouw vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.

Neem contact met ons op