header

Occasionverkopen en export in eerste halfjaar gedaald

VWE occasion halfjaaroverzicht - 2017


Autobedrijven verkochten minder
Na een periode van groei zijn de occasionverkopen in de eerste helft van 2017 licht gedaald. Autobedrijven verkochten 10.560 personenauto’s (B2C) minder dan vorig jaar, een daling van 1,8%. De verkopen tussen consumenten onderling (C2C) bleven gelijk aan vorig jaar. Een reden voor de daling in B2C-verkopen is dat er eind 2015 veel nieuwe auto’s met lage bijtelling geregistreerd en in voorraad zijn gezet. Die zijn in de eerste helft van 2016 verkocht en in die periode meegeteld in de occasionverkopen. In 2017 speelde dit veel minder. Andere trends die een rol spelen zijn dat occasions steeds vaker direct uit het buitenland komen en dat een groeiend aantal consumenten een nieuwe private lease auto in plaats van een occasion kiest.

De markt voor lichte bedrijfsauto’s groeide wel. De verkopen door autobedrijven in het eerste halfjaar stegen met 2.442 bedrijfsauto’s (+5,2%). Door de aantrekkende economie is er meer werk voor bedrijven.

Totale occasionverkopen

grafiek


Opvallend is dat de verkopen van de traditioneel populairste modellen van Volkswagen en Opel veel sterker daalden dan de totale markt. Andere belangrijke dalers zijn de Renault Mégane (-10,0%), Fiat Punto (-10,2%), Seat Ibiza (-12,1%) en Toyota Auris (-19,8%). Van de Peugeot 308 daalden verkopen van ruim 8.000 naar 4.400, maar dat is sterk vertekend door de verkoop van nieuwe voorraadauto’s vorig jaar. Groei is er vooral bij kleinere modellen als de Renault Clio (+6,6%), Ford Fiesta (+10,6%), Kia Picanto (+12,3%) en VW Up (+23,0%).


Top 5 modellen B2C occasionverkopen personenauto’s

grafiek

Import blijft sterk groeien
De al jarenlange sterke groei in import van occasions heeft ook in de eerste helft van dit jaar doorgezet. Er werden 98.284 personenauto’s geïmporteerd, bijna 20.000 meer dan vorig jaar. Deze groei van 24,9% is nog sterker dan in 2016. Afgezet tegen de binnenlandse occasionverkopen (B2C), wordt er voor elke zes occasions die een autobedrijf verkoopt nu één occasion geïmporteerd.
Ook de import van gebruikte bedrijfsauto’s neemt sterk toe. In het eerste halfjaar met 1.179 lichte bedrijfsauto’s; een stijging van 17,8%.

Import occasions

grafiek

 

Vooral van de Volkswagens Golf en Polo, die al de populairste importmodellen waren, stegen de aantallen. Maar ook bij alle andere modellen binnen de top 40 meest geïmporteerde occasions namen aantallen dit jaar toe. Opvallend sterke groeiers zijn de Audi A4 (+60%), Volkswagen Touran (+62%), Volkswagen Tiguan (+86%) en Renault Captur (+92%).

Top 5 modellen occasionimport personenauto’s

grafiek

Minder personenauto’s geëxporteerd
De export van gebruikte personenauto’s is in het eerste halfjaar behoorlijk gedaald. In deze periode daalde het aantal exporten met 4.438 (-3,6%) ten opzichte van vorig jaar. De daling zit voornamelijk bij de groep auto’s van 4 jaar oud. Een aanzienlijk deel van deze leeftijdsgroep bestaat uit ex-leaseauto’s. Polen blijft de belangrijke exportbestemming voor occasions. Export naar Roemenië groeide, waardoor dit met 11% van alle exporten de op één grootste markt werd. Andere groeimarkten zijn Litouwen en Egypte. De grootste dalers zijn Bosnië-Hercegovina, België, Duitsland en Tsjechië.

De export van lichte bedrijfsauto’s groeide wel. In de eerste helft van dit jaar er 4,1% meer bedrijfsauto’s geëxporteerd dan in dezelfde periode van 2016. Daarbij zijn er wel duidelijke verschillen tussen exportmarkten. Export naar de belangrijke markten Polen en België groeide. 20% van alle gebruikte bedrijfsauto’s gaat nu naar Polen. Echter de export naar de op één na grootste markt, Roemenië, daalde van 18% naar 13%. Ook export naar Oekraïne liep wat terug. Groeimarkten zijn verder Georgië, Frankrijk, Madagaskar, Libië en Jordanië.

Export occasions

grafiek


Opvallend is dat de export van de twee Volkswagens die vorig jaar de lijst aanvoerden nu sterk gedaald is. De VW Passat viel terug naar de derde plaats, mede doordat export van de Renault Mégane juist sterk groeide. Reden daarvan is dat van dit model nu zeer veel auto’s uit lease terugkomen. Dit geldt ook voor de Ford Focus en Volvo V40, die ook groei laten zien. Van diverse grotere auto’s zijn er juist veel minder geëxporteerd, zoals van de Audi A4 (-17%), Renault Laguna (-17%), Audi A6 (-21%) en Peugeot 508 (-34%).

Top 5 modellen occasionexport personenauto’s

grafiek

Bron: VWE Automotive

Meer inzicht in de occasiontrends? Download het Nationaal Occasion Onderzoek 2017 via www.vwe.nl/noo

 

 

Vragen?
Wij staan voor je klaar.

Wij proberen jouw vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.

Neem contact met ons op