header

Puur elektrisch voertuig of met range extender? VWE geeft het antwoord

donderdag 9 oktober 2014

Tags: VWE-Nieuws

 

Er komen steeds meer voertuigen op de weg die gedeeltelijk of geheel elektrisch worden aangedreven. Waar het tot een paar jaar terug goed mogelijk was om een onderscheid te maken tussen een auto met een conventionele verbrandingsmotor en het type brandstof daarvan, is dat vandaag de dag een stuk lastiger. Ieder merk heeft inmiddels een model in het portfolio; soms geheel en soms gedeeltelijk elektrisch aangedreven. Het wordt daarom steeds moeilijker om te zeggen welk voertuig wel of niet met een stekker is uitgerust en welke prestaties het levert.

Plug-in, range extender en oplaadvermogen
Het vermogen van het voertuig wordt in twee waarden gescheiden, waarbij het gezamenlijke vermogen weer kan afwijken van het totale vermogen. Termen als plug-in, range extender, oplaadmogelijkheid, EV, PHEV, kunnen dus snel verwarrend worden als niet exact wordt aangeduid hoe de elektrische aandrijving zich verhoudt tot de conventionele brandstofmotor (indien aanwezig).

Orde in de elektrische chaos
VWE schept orde in deze elektrische chaos, door gedetailleerde informatie te leveren. Op die manier worden de exacte verhoudingen per voertuig duidelijk. Dat die informatie gedetailleerd is, blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat we de BMW i3 opdelen in twee registratiecategorieën; puur elektrisch of met range extender.

Naast informatie op kentekenniveau, levert VWE ook statistieken over (geheel of gedeeltelijk) elektrische voertuigen. Zo kunnen vragen als ‘hoeveel voertuigen zijn er in de regio Amsterdam verkocht welke een puur elektrisch bereik van >50 kilometer hebben?’ worden beantwoord.

Meer informatie?
Wilt u meer informatie over de informatie en statistieken over elektrische voertuigen? Neem dan contact op met Huib Bogaard, Business Consultant, via huib.bogaard@vwe.nl.

Vragen?
Wij staan voor je klaar.

Wij proberen jouw vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.

Neem contact met ons op