VWE maakt gebruik van cookies voor analysedoeleinden. Om u een maximale gebruikerservaring te kunnen aanbieden willen we ook graag aanvullende cookies gebruiken.

Gaat u akkoord met het plaatsen van deze aanvullende cookies?
Navigatie Link overslaanVWE » Actualiteiten » Nieuws » Total Cost of Ownership: een belangrijk verkoopargument

Total Cost of Ownership: een belangrijk verkoopargument

21 december 2020

De kosten van een auto worden natuurlijk niet alleen bepaald door de aanschafprijs. Ook de maandelijkse kosten zijn een belangrijke factor voor een consument. VWE Automotive maakt al deze kosten inzichtelijk met de Total Cost of Ownership-calculatie. Hiermee kun je een goede vergelijking maken. Is een Volkswagen Golf op benzine op maandbasis duurder dan een elektrische? En hoe zit het met een dieseluitvoering ?
 

Gaat het bij zakelijke rijders vaak over bijtelling, voor particulieren is dat veelal niet van belang. Een consument kijkt naar twee dingen: aanschafprijs en maandelijkse kosten. Om een goede keuze tussen verschillende auto’s te maken, kun je het beste naar de Total Cost of Ownership (TCO) kijken. Door alle kosten en afschrijving naar maand en kilometer om te slaan wordt het financiële plaatje duidelijk. 


Diesel laagste vraagprijs  

Als voorbeeld zetten we twee gebruikte VW Golfs naast elkaar. Een elektrische en een benzineauto. Voor occasions uit 2017 met 60.000 km op de teller ligt de verkoopadviesprijs op 23.500 euro voor de e-Golf, en voor een vergelijkbare 1.4 TSI benzine op 19.900. Een verschil van 3.600 euro dus. Wanneer we ook diesel erbij halen dan blijkt die qua aanschaf de goedkoopste; voor een vergelijkbare 1.6 TDI ligt de verkoopadviesprijs op slechts 18.150 euro.


Kosten per maand geven ander beeld

De gebruikskosten zijn afhankelijk van het aantal gereden kilometers. Om brandstofsoorten goed te kunnen vergelijken gaan we uit van 12.000 km per jaar, een gebruikelijk aantal voor particulieren. 
De e-Golf heeft dan als grote kostenvoordelen de vrijstelling van wegenbelasting en stroomkosten die een stuk lager liggen dan brandstof. Door de hogere nieuwprijs zijn afschrijving en verzekering wel duurder. Voor de diesel is de wegenbelasting het dubbele als voor de benzine Golf. Brandstofkosten en ook afschrijving voor de komende jaren liggen wel lager voor de diesel. 

Als alle kosten worden meegenomen blijkt dat de diesel met 482 euro per maand net wat duurder is dan de benzineauto, die per maand op een totaal van 473 euro uitkomt. De e-Golf zit daar met 459 euro nog onder, en blijkt dus de goedkoopste auto in gebruik. Dit laat ook zien dat de verschillen tussen deze brandstoffen helemaal niet zo groot zijn, en bovendien bij andere kilometrages in het voordeel van een andere brandstof kunnen uitpakken.


TCO rekentool of webservice

Deze voorbeelden tonen aan dat het van belang is naar het totale kostenplaatje te kijken, met TCO. En dat een koper zich niet moet blindstaren op aanschafprijs of alleen wegenbelasting of brandstof. 

Via TCO van VWE kan deze info worden getoond bij de auto die u aanbiedt of bijvoorbeeld als rekentool op uw website. VWE levert Total Cost of Ownership als een webservice. U kunt de TCO-data dus ook zelf integreren in uw eigen toepassing.
 

Interesse in Total Cost of Ownership? 

Neem contact op met één van onze collega’s via 088 893 7001 of via de mail grootzakelijk@vwe.nl