Veelgestelde vragen

Op veel van jouw vragen geven we op deze pagina antwoord. Kies eerst het onderwerp waarover je een vraag hebt:

kantoor

Mijn VWE

 

  • Vragen over Mijn VWE

    • Hoe start ik in Mijn VWE?

      In Mijn VWE start je met een voertuig en kies je daarna de actie (zoals Adverteren). Dit kan op 3 manieren:

      1. Vanuit een voertuig: toets een kenteken of chassisnummer in de balk bovenaan de pagina 'voertuigen'.
      2. Vanuit de bedrijfsvoorraad: klik op de pagina 'voertuigen' op de knop 'bedrijfsvoorraad'. Hier kun je op een voertuig klikken en daarop acties ondernemen, bijvoorbeeld APK-keuren.
      3. Vanuit de geadverteerde voorraad: klik op de pagina 'voertuigen' op de knop 'advertentiebeheer'. Vanaf daar kunt u bestaande advertenties wijzigen of verwijderen, maar ook nieuwe advertenties maken.
    • Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Hoe vraag ik een nieuwe aan?

      Op het Mijn VWE inlogscherm staat het linkje ‘wachtwoord vergeten?’. Als je daarop klikt opent zich een scherm waarmee je een nieuw wachtwoord aanvraagt. Volg de instructies op dit scherm. Je hebt wel jouw VWE klantnummer en inlognaam nodig.
      Mocht je inlognaam al geblokkeerd zijn, geen zorgen, deze blokkade is na een wachtwoord reset verwijderd!

      Ben je jouw klantnummer of inlognaam kwijt? Neem dan contact op met het KCC.

    • Ik zoek een factuur, waar vind ik die?

      Een factuur kun je op de volgende manieren terugvinden:
      - In de meeste gevallen krijg je van ons de factuur via de e-mail
      - Je kunt alle facturen terugvinden op Mijn VWE. Login en ga naar Mijn Bedrijf -> Facturen

       

       

    • Hoe maak ik een snelkoppeling om direct op Mijn VWE te komen?

      Bekijk de uitgebreide uitleg over snelkoppelingen en Favorieten aanmaken, zodat u snel op de inlogpagina van Mijn VWE komt.

  • Vragen over voertuigen

    • Wat is een voertuigdossier?

      Het voertuigdossier is het hart van Mijn VWE. Hier vind je alle gegevens van een voertuig. Van alle technische gegevens tot documenten die met transacties op het voertuig zijn verzameld. Bovendien kun je van hieruit alle acties met het voertuig ondernemen, zoals ORB (vrijwaren), APK afmelden en verzekeren.

    • Waarom moet ik altijd eerst een voertuig opzoeken, terwijl ik een dienst zoek?

      We hebben bewust gekozen voor dit startpunt, omdat je altijd met een voertuig werkt. Logische opzet is dan ook dat je vanuit het voertuig werkt. Dan heb je meteen ook alles van en rond dat voertuig bij de hand!

    • Hoe zet ik een voertuig in mijn bedrijfsvoorraad?

      Toets eerst het kenteken in de zoekbalk bovenaan de pagina 'voertuigen'. Je komt dan in het voertuigdossier, waar je onder de kop 'inkoop' kunt kiezen voor 'Vrijwaren (ORB)'. Hier kun je het betreffende voertuig in de bedrijfsvoorraad opnemen.

    • Hoe kan ik een transactie (bijvoorbeeld EAD Douanedocument of VKR) doen met een voertuig dat (nog) geen Nederlands kenteken heeft?

      Op de pagina “Voertuigen” kun je met de witte zoekbalk een voertuig opzoeken. Dit kan via een kenteken, maar ook via een chassisnummer. Mocht het voertuig niet gevonden worden, kun je handmatig een voertuigdossier maken, met de knop “Maak handmatig een dossier aan” of  “Voertuig handmatig toevoegen”. Zodra het voertuigdossier gemaakt is, kun je direct transacties met dat voertuig doen.

      Vul bij het maken van het voertuigdossier zoveel mogelijk informatie over het voertuig in, om een compleet dossier op te bouwen. Als het voertuig later gekentekend is, koppelen we het chassisnummer aan dat kenteken en wordt het voertuigdossier compleet.

Autobedrijf

 

  • Vragen over in- en verkoop

    • Hoe bereken je de BTW bij doorverkoop van een gebruikt motorvoertuig door een ondernemer?

      Bij de verkoop van zowel een nieuw als een gebruikt motorvoertuig wordt de BPM voor de BTW beschouwd als een doorlopende post. Over de BPM wordt dus nooit BTW berekend. Om het bedrag aan BTW te bepalen dat in rekening moet worden gebracht bij de verkoop van een gebruikt motorvoertuig door een ondernemer moet dus het restant aan BPM (rest-BPM) uit de verkoopprijs worden gelicht.

      Deze rest-BPM wordt berekend door van de oorspronkelijk betaalde BPM het afschrijvingspercentage BPM die hoort bij de gebruikte motorvoertuig uit de afschrijvingstabel (met een maximum van 90%) af te trekken. Het resterende deel van de BPM mag in mindering worden gebracht op de vergoeding voor de berekening van de verschuldigde BTW. Is de rest-BPM hoger dan de verkoopprijs van het gebruikte motorvoertuig dan vindt er geen BTW-heffing plaats.

    • Hoeveel rest-BPM zit er op dit voertuig?

      Via de BPM calculator kun je berekenen hoeveel rest-BPM er op een voertuig zit.

    • Kan een exporttransactie ongedaan gemaakt worden?

      Ja, een exporttransactie kan binnen twee weken of zes weken teruggedraaid worden. Afhankelijk wat voor soort exporttransactie het geweest is. Neem contact op met het KCC.

    • Hoe kan ik een voertuig verkopen aan een buitenlandse koper zonder BPM?

      Er zijn verschillende criteria om zonder BPM te kunnen verkopen:

      • Het voertuig moet geëxporteerd worden naar een land binnen de EER (EU, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein);
      • Het voertuig moet op of na 16 oktober 2006 in Nederland zijn ingevoerd (zowel nieuw of gebruikt wordt geaccepteerd);
      • Er moet BPM over het voertuig betaald zijn.

      Neem contact op met het KCC.

  • Vragen over onderhoud

    • Hoe kan VWE mij helpen bij het op een rij zetten van de aantallen APK's die gedraaid zijn?

      Vaak ontbreekt de tijd om na een drukke dag de aantallen APK's op een rij te zetten. VWE helpt hier bij! Wanneer je via VWE de APK afmeldt, bieden we hierbij inbegrepen de APK Statistieken. Je krijgt dan maandelijks een overzicht in tabel en grafiek van het aantal APK's per keurmeester. Zowel op hoofdlijnen (een maandoverzicht van het huidige en voorafgaande jaar) en detailniveau (afkeurpercentage per keurmeester) houd je het overzicht om te sturen op de werkplaatsprestaties.

      Je vindt deze statistieken op Mijn VWE onder het Statistieken dashboard.

Consumenten

 

  • Vragen over exporteren

    • Voldoet dit voertuig aan de EURO3-norm? Of een andere EURO-norm?

      Via de Kenteken zoekbox op de homepage kun je de euroklasse van een voertuig achterhalen.

    • Waar kan ik terecht om een voertuig te laten exporteren?

      Dit kan bij het VWE hoofdkantoor in Heerhugowaard of bij een van onze servicepunten. Contact.

    • Wat heb ik nodig voor een exportaanmelding bij de RDW via VWE?

      • Het volledige meest recente kentekenbewijs. Vanaf 1 januari 2014 wordt bij elke eigenaarswissel het papieren kentekenbewijs vervangen door een kentekencard. Daarom bestaat het volgende onderscheid:
      • Wanneer er niet eerder een Kentekencard is aangevraagd voor het voertuig, neem je de volgende papieren kentekendelen mee: Deel II (1B Tenaamstellingsbewijs) en Kopie Deel III/Overschrijvingsbewijs/Deel II).
      • Als er wel een Kentekencard is aangevraagd, neem je deze Kentekenkaart samen met de bijbehorende tenaamstellingscode mee.
      • De bijbehorende kentekenplaat/-platen
      • Exacte tellerstand van het voertuig
      • Legitimatiebewijs (origineel en geldig):
        • Internationaal: identiteitskaart of paspoort
        • Nationaal: rijbewijs, identiteitskaart of paspoort
        • Let op: een verblijfsvergunning wordt niet geaccepteerd
    • Ik wil mijn voertuig buiten de EU exporteren en heb een EAD douanedocument nodig. Wat moet ik hiervoor meenemen?

      Neem in dat geval de volgende zaken mee naar een van de Servicepunten: het voertuig, de factuur op het buitenlandse adres buiten de EU, de kentekencard/het complete kentekenbewijs en een geldig legitimatiebewijs.

      Als je naar een servicepunt gaat is het advies om eerst met hen na te gaan wat ze van je nodig hebben.

    • Kan er voor mijn voertuig een factuurverklaring EUR.1 worden afgegeven?

      We kunnen voor diverse voertuigen een factuurverklaring afgeven. Dit kan alleen als het voertuig via VWE wordt geëxporteerd en als de oorsprong van het voertuig kan worden aangetoond met een leveranciersverklaring. Voor een caravan kan VWE geen factuurverklaring EUR.1 afgeven. Hiervoor kun je terecht bij de Kamer van Koophandel. Tot slot is belangrijk dat we verplicht zijn ook een EAD Douanedocument af te geven, als het voertuig een factuurwaarde van boven de €6.000,- heeft.

    • Hoe lang is een exportkenteken geldig?

      Een exportkenteken is 14 dagen geldig, tenzij de APK van de auto binnen die 14 dagen verloopt. Het exportkenteken verloopt dan wanneer de APK ook zou verlopen.

    • Kan ik mijn exportkenteken verlengen (langer dan twee weken)?

      Nee, dit kan niet. Na het verlopen van de geldigheidsduur kan er met het voertuig geen gebruik meer worden gemaakt van de openbare weg.

  • Vragen over de milieusticker

    • Hoe bestel ik een milieusticker?

      De milieusticker kun je eenvoudig bestellen via deze pagina of ophalen bij een van de Servicepunten. Bij bestelling via de website reken je veilig en betrouwbaar via Ideal af, waarna je een betaalbevestiging met een bestelnummer ontvangt. Bij bestelling en betaling op werkdagen voor 17.00 uur, wordt de milieusticker nog dezelfde dag via PostNL verzonden.

    • Ik kan niet betalen via iDeal, is er een andere mogelijkheid?

      In dat geval kun je de milieusticker ook ophalen bij een van de Servicepunten en daar betalen.

    • Als ik een milieusticker bestel, wanneer heb ik deze dan in huis?

      Bij bestelling en betaling op werkdagen voor 17.00 uur, wordt de milieusticker nog dezelfde dag via PostNL verzonden. Voor de doorlooptijd van het bezorgen van de Milieusticker zijn we afhankelijk van PostNL. Dit kan daardoor enkele dagen duren.

    • Ik krijg meerdere bestelnummers maar de betaling is mislukt. Wat moet ik nu doen?

      Alleen de bestelling die via Ideal is betaald wordt in behandeling genomen. De andere bestelnummers kun je als niet geschreven beschouwen.

    • Wanneer heb ik een milieusticker nodig?

      De milieusticker (umweltplakette) is nodig om met de auto in de milieuzones van de Duitse steden te rijden. Snorfietsen, bromfietsen, motoren, scooters, driewielige voertuigen, landbouwtractoren, mobiele machines en apparaten, werkverkeer en voertuigen van hulpdiensten hebben geen milieusticker nodig. Daarnaast hebben oldtimers – geregistreerd voor 1 januari 1978 en voorzien van Nederlandse historische, blauwe kentekenplaten – ook geen milieusticker nodig. In dat geval moet wel een kopie van het Nederlandse kentekenbewijs of de FIVA Identity Card duidelijk zichtbaar achter de voorruit worden geplaatst.

    • Wat is de reden dat er milieuzones zijn?

      Steden kunnen gebieden met een bijzonder hoge fijnstofconcentratie afsluiten voor voertuigen met een hoge uitstoot van deeltjes. Deze milieuzones worden met een speciaal verkeersbord aangeduid. De instelling van milieuzones gebeurt op basis van een EU-richtlijn waarin is bepaald dat op niet meer dan 35 kalenderdagen een grenswaarde voor zwevende deeltjes (50 microgram per kubieke meter lucht) mag worden overschreden. Duitsland heeft deze richtlijn in de nationale wetgeving omgezet met de zogenaamde "Kennzeichnungsverordnung".

    • Waarom krijg ik een groene milieusticker terwijl ik een euroklasse 5, 6 of een electrische auto heb?

      Nieuwere auto's hebben vaak een hoge milieuclassificatie zoals Euro 5 en Euro 6. Ook hiervoor ontvangt u een groene sticker met 4 erop. Dit is momenteel de hoogste klasse die verbonden is aan de milieusticker. Er zijn op dit moment nog geen wettelijke voorschriften in Duitsland over welke voertuigen een Blauwe Sticker ( lichtblauw / donkerblauw ) zullen krijgen.

    • In welke steden heb je een milieusticker nodig?

      Op deze pagina vind je een overzicht van alle steden met een milieuzone. Periodiek komen er zones bij en ook de zones die al zijn ingericht als milieuzone worden strenger in het toelaten van voertuigen met een lagere emissieklasse (hogere uitstoot). Houd daarom dit overzicht in de gaten.

    • Zijn er uitzonderingen in de afgifte per gemeente?

      Landelijk bestaan er uitzonderingen voor een reeks voertuigen, zoals bijvoorbeeld snorfietsen, motorfietsen, ambulances en tractoren. Ook oldtimers met een zogenaamd "H"-kenteken hoeven niet van een sticker te worden voorzien. Daarnaast gelden er tal van gemeentelijke uitzonderingsbepalingen voor bepaalde schrijnende gevallen, waarvoor per stad echter zeer verschillende oplossingen bestaan. Bij twijfel, neem contact op met de desbetreffende gemeente.

    • Heb ik een milieusticker nodig op de Duitse snelweg?

      Alleen stedelijke gebieden hebben milieuzones. Voor gebruik van alleen de Duitse snelwegen is geen Milieusticker nodig.

    • Is de milieusticker in heel Duitsland geldig?

      Ja, de milieusticker wordt in heel Duitsland erkend.

    • Heeft de milieusticker een geldigheidsduur?

      De Milieusticker wordt afgegeven op kenteken en is onbeperkt geldig in combinatie met je kenteken. De gegevens op de milieusticker moeten overeenkomen met de gegevens op het kentekenbewijs.

    • Kun je een boete krijgen als je zonder milieusticker in een milieuzone rijdt?

      Ja, dat kan. Boetes kunnen oplopen tot € 80,- en bovendien krijgt men een punt in Flensburg (Duits systeem van strafpunten in het verkeer). Als de sticker niet goed zichtbaar is aangebracht riskeer je een boete van € 40,-.

    • Is ontheffing mogelijk bij een handicap?

      Auto’s die een Europese Gehandicaptenparkeerkaart duidelijk zichtbaar achter de voorruit hebben liggen, zijn vrijgesteld van de Milieusticker.

    • Ik heb een ruitbreuk. Kan ik een nieuwe milieusticker krijgen?

      De milieusticker kan vanwege de speciale lijmlaag maar één keer op een ruit worden bevestigd. Voor een vervangende ruit dien je dus een nieuwe Milieusticker aan te schaffen. Je kunt deze bestellen via deze pagina. Mogelijk is dit gedekt door de verzekeringsmaatschappij. Informeer hierover bij je verzekeraar.

    • Kan ik de milieusticker retour sturen als ik hem niet nodig blijk te hebben?

      De Milieusticker wordt op maat gemaakt voor je voertuig. Zodra de milieusticker is geprint (voorzien van uw kenteken) kunnen wij de bestelling dan ook niet meer terugdraaien en het betaalde bedrag niet retourneren.

    • Welke voertuigen hebben vrijstelling voor de milieusticker? 

      Onderstaande voertuigen hebben vrijstelling voor de milieusticker:

      • Snorfietsen, bromfietsen, motoren, scooters en driewielige voertuigen.
         
      • Landbouw tractoren.
         
      • Mobiele machines en apparaten.
         
      • Werkverkeer.
         
      • Voertuigen die gebruikt worden door hulpdiensten.
         
      • Motorvoertuigen ten behoeve van mensen met een beperking, waarbij de voertuigen als zodanig gekentekend moeten zijn. Indien u in het bezit bent van een Europese Gehandicaptenparkeerkaart, dan geldt voor u een vrijstelling voor de milieusticker. Deze Gehandicaptenparkeerkaart dient u duidelijk zichtbaar achter uw voorruit te leggen zodra u met uw voertuig in een Umweltzone geparkeerd staat. Indien u binnen de Umweltzone op aanwezigheid van de milieusticker wordt gecontroleerd, is de Europese Gehandicaptenkaart uw bewijs voor uw permanente ontheffing.
         
      • Oldtimers met een historisch kenteken die in Duitsland als zodanig geregistreerd staan (het voertuig moet tenminste 30 jaar oud zijn en voorzien zijn van het "H"-kenteken of het rode "07"-kenteken) of oldtimers geregistreerd in andere landen van de EU die aan overeenkomstige voorwaarden voldoen, hebben een permanente ontheffing voor de milieusticker. Indien uw oldtimer in Nederland geregistreerd is, een datum eerste toelating heeft van vóór 1 januari 1978, en het voertuig voorzien is van Nederlandse historische kentekenplaten (de blauwe platen) heeft u dus geen milieusticker nodig. Om een Umweltzone in te mogen rijden, heeft u nog wel een FIVA Identity Card nodig. Deze kunt u in Nederland bij de FEHAC aanvragen. Nadere informatie over deze Identity Card vindt u op: www.fehac.nl/fiva-id-cards. Indien u uw oldtimer binnen de Umweltzone parkeert, dient u een kopie van uw Nederlandse kentekenbewijs of de genoemde Identity Card duidelijk zichtbaar te plaatsen.

Staat jouw vraag er niet tussen? Laat hieronder je vraag achter en dan nemen wij contact met je op.

Contact

Ik wil graag contact over:
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat je een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.
Verplichte velden

Vragen?
Wij staan voor je klaar.

Wij proberen jouw vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.

Neem contact met ons op