VWE Automotive

Export occasions gedaald in 2013

Polen weer belangrijkste exportmarkt

De export van gebruikte personenauto’s uit Nederland is in 2013 met 14,1% gedaald, van 324.842 naar 279.036 auto’s. Daarmee bereikte deze export nog wel het één na hoogste niveau ooit. De export van lichte bedrijfsauto’s daalde eveneens fors, van 64.250 naar 57.381 occasions (-10,7%). Export van vrachtwagens, tweewielers en alle andere voertuigen steeg daarentegen.


Veel oldtimers
Het aantal exporten daalde bij personenauto’s in vrijwel alle leeftijden tussen de 3 en 22 jaar. Een categorie waarvan export wel sterk groeide zijn de oldtimers. Export van deze personenauto’s van 25 jaar en ouder steeg van 6.182 naar 14.115 auto’s, een groei van maar liefst 128%. Deze exporthausse komt vooral door aanpassingen in de fiscale regelingen voor oldtimers.

Minder Opels
Bij export van personenauto’s was Opel vorig jaar het populairste merk. Echter in 2013 daalde de export van Opel’s met 24,4%, waardoor Opel naar de tweede plaats zakte. Volkswagen is hiermee het grootste exportmerk geworden, ondanks een daling in export van 13,4%. Toyota behoudt een sterke derde positie. Grootste stijger is Mercedes-Benz. Vooral dankzij de oldtimers werden er 19,5% meer Mercedessen uitgevoerd, waardoor dit merk naar de vierde positie stijgt. Groei is verder te zien bij Audi en een opvallende +53,5% bij Porsche.

De Opel Astra blijft de populairste exportauto, export hiervan daalde echter met 26,8%. Ook van de populairste andere exportmodellen daalden de volumes. Uitvoer van de oude Mercedes modellen 200-300 en 190-serie is bijna verdrievoudigd. Anderzijds zijn ook milieuvriendelijke auto’s in trek voor export; uitvoer van de Toyota Prius steeg met 27,1% en er werden vorig jaar ook al ruim 200 elektrische Nissan Leaf’s uitgevoerd.
 

Polen weer grootste exportmarkt
In 2012 was Libië de grootste exportmarkt, in 2013 halveerde de export naar dit land. Hierdoor was Polen vorig jaar weer de belangrijkste bestemming voor personenauto’s, net als in eerdere jaren. Ook de export naar Duitsland nam af. Groeimarkten in 2013 waren Nigeria, Bosnië-Hercegovina en Moldavië. Bijzondere bestemming is Nauru, een klein eilandje aan de andere kant van de wereld, waarnaartoe vorig jaar vanuit Nederland voor 1 op elke 100 inwoners een auto is verkocht.

Grotere bedrijfsauto’s meer in trek
Bij lichte bedrijfsauto’s blijft Volkswagen het grootste exportmerk, maar zag het volume wel met 15,3% teruglopen. Ook Hyundai en Peugeot daalden sterk, beide met 22,5%. Groei is er vooral voor Toyota. De rangorde van de grootste zeven merken bleef onveranderd.

De VW Transporter is nog steeds de meest geëxporteerde bedrijfsauto. Echter ook degene waarvan het volume het meeste daalde. De Mercedes Vito en het trio Peugeot Expert/Citroen Jumpy/Fiat Scudo waren eveneens minder in trek voor export. Groei is er vooral te zien bij grotere modellen; de VW Crafter, Renault Master en Mercedes Sprinter.

Oekraïne blijft veruit de grootste exportmarkt voor lichte bedrijfsauto’s, ondanks een sterke daling van export in 2013. Ook export naar Moldavië liep behoorlijk terug. Groei was er in export naar Roemenië, België, Duitsland en Nigeria.

Bron: VWE Trendweb

Vragen?
Wij staan voor je klaar.

Wij proberen jouw vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.

Neem contact met ons op