nieuwsbericht

Omzet uit import voor het eerst hoger dan de omzet uit export

NIEUW: Nationaal Occasion Onderzoek 2016
 

De daling van het exportvolume en de sterke groei van de import hebben als resultaat dat in 2015 de totale omzet van de import van occasions (2,1 miljard euro) voor het eerst hoger is uitgevallen dan de omzet van export (1,9 miljard euro). Dit is een van de conclusies die zijn getrokken uit het nieuwe Nationaal Occasion Onderzoek.

De totale omzetwaarde van de handel in occasions kwam in 2015 uit op naar schatting 16,3 miljard euro. Dit is 8,6% meer dan het jaar ervoor. In dit bedrag zijn meegeteld de B2C- en de C2C-verkopen plus de import en export van occasions. Opvallend is dat de totale waarde van de import van gebruikte auto’s in 2015 voor het eerst hoger (+15%) uitkwam dan de totale waarde van de export. Ter vergelijking: in 2012 bedroeg de importomzet nog maar 57% van de exportomzet. Dat import nu een hogere omzet vertegenwoordigt, is opmerkelijk aangezien het aantal geïmporteerde auto’s met 140.172 veel lager ligt dan de 241.792 geëxporteerde auto’s. Maar omdat de importauto’s gemiddeld jonger zijn, hebben zij gemiddeld een hogere waarde. Het allergrootste deel van de occasionomzet komt nog altijd uit de binnenlandse verkopen van bedrijven aan consumenten (B2C).

Totale geschatte omzet in euro’s occasionverkoop 2015

grafiek

Meeste omzet uit C-segment
In de binnenlandse verkopen en bij de import komt (net als in 2013 en 2014) de meeste omzet uit het C-segment. Voor export is het D-segment veruit het belangrijkste. In de B2C-verkopen stijgt de omzet van met name de A- en B-segmenten en midi-suv’s. De omzet in vooral full-size mpv's daalt, net zoals in coupés en sportauto's (G/H-segment). Suv’s zijn inmiddels goed voor 13% van de B2C-omzet.

Omzet B2C versus C2C
De omzet die voortkomt uit de handel in gebruikte auto’s is van groot belang voor de Nederlandse autobranche: het gaat in totaal om zo’n 12,6 miljard euro (B2C + import + export). Daarnaast is er nog de handel tussen consumenten onderling (C2C). Die is in 2015 met ongeveer 100 miljoen euro toegenomen tot een totale omzet van naar schatting 3,7 miljard euro. Dat is, ter vergelijking, bijna net zo veel als de omzetten uit de import en de export samen.

Nationaal Occasion Onderzoek 2016: trends en inzicht in de betrokken verkoopkanalen.
Deze, en nog vele andere conclusies komen voort uit het vijfde Nationaal Occasion Onderzoek (NOO), dat is uitgevoerd door VWE voertuiginformatie en –documentatie en Automobiel Management. Marc van der Elst, onderzoeker van VWE, onderzocht de trends van de Nederlandse occasionmarkt.

 

* Schatting, gebaseerd op aantallen per segment en leeftijd vermenigvuldigd met gemiddelde prijs per segment en leeftijd, op basis van vraagprijzen in VWE Advertentiemanager. Alle genoemde cijfers hebben uitsluitend betrekking op gebruikte personenauto’s.

Vragen?
Wij staan voor je klaar.

Wij proberen jouw vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.

Neem contact met ons op