header

Strenge aanpak BPM-teruggaaf bij schadeauto's

vrijdag 21 november 2014

Tags: VWE-Nieuws

 

Bij voertuigexport naar een EU-/EER-staat kan de verkoper de rest-BPM terugvorderen. Voor schadeauto’s geldt dit niet: het is dan niet mogelijk om BPM terug te vragen. Toch zijn er autobedrijven die in zo’n geval een teruggaafverzoek doen. Binnenkort gaat de Belastingdienst hier, in samenwerking met de RDW en verzekeraars, extra op controleren.

Bij de aanpak van onterechte BPM-teruggaaf bij export van schadeauto’s werkt de Belastingdienst samen met de politie, de RDW en verzekeraars. Het probleem wordt op twee manieren aangepakt: aan de ene kant wordt het moeilijker gemaakt om een teruggaafverzoek te doen voor schadeauto’s, terwijl aan de andere kant strenger wordt gecontroleerd op teruggaafverzoeken.

WOK-status
Om het moeilijker te maken om een teruggaafverzoek te doen voor schadeauto’s, wordt de WOK-status in het RDW-register vaker bijgewerkt. Waar dit twee jaar geleden nog eens per dag gebeurde, wordt de WOK-status nu minstens ieder uur bijgewerkt. Hierdoor is het veel moeilijker om een voertuig op export te zetten, voordat de WOK-status is verwerkt.

Controle door de Belastingdienst
Naast het voorkomen van onterechte BPM-teruggaaf, gaat de Belastingdienst ook actief controleren op nieuwe teruggaafverzoeken, maar ook op verzoeken uit het verleden. Wanneer blijkt dat er ten onrechte BPM is teruggevraagd, dan moet dit bedrag terug worden betaald. Daarnaast kan de Belastingdienst een boete opleggen, met een terugwerkende kracht van vijf jaar.

Meer weten?
De BOVAG heeft onlangs een artikel gepubliceerd, met een interview met Harry Wijnands, van het Landelijk Coördinatiecentrum Auto (LCA) van de Belastingdienst. Klik hier om het artikel te lezen.

Vragen?
Wij staan voor je klaar.

Wij proberen jouw vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.

Neem contact met ons op